23 februari 2017 IrisL 0Comment

Ik heb beloofd een blog te wijden aan de aandachtsoefening die ik al tijden doe. Komt ie!

Wanneer je merkt dat je in je tunnelvisie beland bent, merk dan ook op waar in je hoofd je aandacht is. Kijk ook eens hoe groot je letterlijke blikveld is.

Het zou zomaar kunnen zijn dat je opmerkt dat al je aandacht aan de voorkant van je hoofd zit. Zo rond het midden van je voorhoofd. Kijk maar eens naar iemand die heel hard aan het nadenken is. Die verticale rimpel tussen de wenkbrauwen spreekt boekdelen. Hieraan herken je de Piekeraar. Als je jong bent, verdwijnt deze rimpel op het moment dat je weer ontspant. Maar naar mate de jaren vorderen, zal je merken dat de groef van jouw pieker-gedragspatroon zich letterlijk aan je toont. Ik kan hier over meepraten 😉

Alle aandacht en energie bevindt zich rond je voorhoofd. Je ziet ook alleen nog maar wat recht voor je is. Letterlijk vernauwt je blik in een tunnelvisie.
Ga rustig zitten en concentreer je nog sterker op dat punt op je voorhoofd.
Terwijl je rustig in en uitademt verschuif je je aandacht langzaam richting de zijkanten van je hoofd. Je zal merken dat je blik al iets opent en je een beetje gaat staren.
Je aandacht verplaatst zich nog verder rond je schedel tot je bij het midden van je achterhoofd bent beland.
Merk eens op hoe breed je blikveld nu is. Is je adem onbewust al gekalmeerd? Staar je rustig richting de horizon?
Blijf zo een moment zitten, met je aandacht op de achterkant van je hoofd, je blik op oneindig en je kalme ademhaling.

Wanneer je deze oefening elke dag blijft herhalen, zal je merken dat de ontspanning steeds sneller komt. Je hoeft dan maar aan dat punt op je achterhoofd te denken, en je systeem komt tot rust, je adem komt tot rust, en je ervaart weer wat ruimte.
Lukt het niet in een keer? Blijf oefenen! Het woord ‘oefening’ impliceert al dat dit een vaardigheid is die je moet ontwikkelen door steeds dit steeds maar weer te herhalen.

Heel veel succes! Laat je me weten of deze oefening voor jou werkt?

Liefs,

Iris